Udveksling

Mange kender nok situationen.

På et tidspunkt opstod et behov at dele nogle dynamiske informationer på tværs af forskellige afdelinger, det kunne være prislister, råvarepriser, lagerstatus eller lignende.


En eller anden med godt kendskab til Excel eller Access oprettede et regneark eller en database, der bare skulle fungere som midlertidig løsning, men det viser sig, at det egentlig fungerer rimeligt godt.


Så efterspørger en anden afdeling, om det ikke er muligt at kombinere salgstallene med indkøbspriserne, og det bliver integreret, og hvis man så samtidig henter valutakurser, så kan man beregne brutto fortjenesten.

Og før man ved af det, så er den IT-mæssige pendant til en post-it note blevet en vigtig hjørnesten af firmaets vidensdatabase, et værktøj, der skal løse flere opgaver, og som er blevet en essentiel del af beslutningsprocesserne.


Men eftersom det aldrig har været designet med det formål ti udgangspunktet, så opstår der flere og flere fejl, der bliver sværere at vedligeholde, og måske får vedkommende, der startede projektet nye opgaver eller endnu værre, vedkommende er måske ikke længere i firmaet.

Så har man pludselig noget, der er vitalt for den daglige drift, men måske behæftet med mange potentielle kilder til fejl, og ingen har ekspertisen til at drifte og vedligeholde det.


Det er et scenarie vi har set mange gange, og vi har mangeårig erfaring i at sikre stabiliteten i de ønskede funktioner og informationer. Det kan være ved at dokumentere informations flowet, sikre funktionaliteten i eksisterende applikationer, eller udskifte teknologi til tidssvarende standarder.